Käesoleva aasta märtsis potsatas rasketehnikavaldkonnas tegutsevate inimeste postkasti JCB pressiteade, mis rääkis akudel töötavast kopast. Akutehnoloogia ei ole kaugeltki uus teema, räägitagu autodest või - nagu meie äsja tegime - survepesuritest. Reaalsus on see, et mida aeg edasi, seda enam näeme erinevaid valdkondi, kus seni kasutuselolnud (fossiil)tehnoloogia, elektri ning akudega asendatakse.
![]() |
Siseruumidesse kaevama
Esmapilgul ei pruugi akudel töötava kopa eelised silma paista, kuid kui mõelda tööplatside peale, kus õhuhapniku puudumine või müra mitmetele tegevustele rasvase kriipsu peale tõmbavad, hakkab JCB 19C-1 E-Tec (just selline on 2018. aasta lõpus müügile tuleva masina ametlik nimi) konkurentsiredelil kiiresti tõusma. Tegemist ei ole tavamõistes suure kopaga, vaid väiksema riistapuuga, mis näiteks kraavide või süvendite kaevamisel mitut labidameest ideaalselt asendada suudab. Tänu oma tagasihoidlikule suurusele on elektrikopaga võimalik töötada ka siseruumides, kartmata ruumipuuduse või, mis veelgi tähtsam, õhupuuduse pärast.
![]() |
Loomulikult saab kõik tööd vajadusel ka väiksemate diiselmasinatega ära teha, kuid kokkuhoid kütuselt ja ventilatsiooniseadmetelt annab elektril töötava masina eelistele vaid "kütust" juurde. Lisaks ei tasu unustada, et keskkonda ning inimeste turvalisust ja heaolu puudutavad regulatsioonid lähevad iga aastaga järjest karmimaks, nii et tulevikus pole välistatud seegi, et diiselmasinatega igal tööplatsil või -ajal toimetada ei tohigi.
![]() |
Võimsuses alla ei jää
Erialainimesed suhtuvad akudel töötavatesse elektrimootoritesse tihti skeptiliselt, sest ollakse harjunud, et nood jäävad sisepõlemismootoritega masinatele alla. Tegelikkus on aga see, et koos populaarsuse kasvuga on akutehnoloogia tervikuna teinud suuri arenguhüppeid ning aeg, mil akumasinad peale keskmiselt kaheksat tööliigutust hingetõmbeaega ning laadimist vajasid, on jäänud kaugele minevikku. Kõige selle juures on tähelepanuväärne see, et vool, mida liitiumioonakusid kasutav masin laadimiseks vajab, on kättesaadav kõigile - masina laadimiseks on tarvis 230-voldist pinget. Ega's muud kui kopp pistikusse ja laadima.