Oled kindlasti kohanud auto ratta eemaldamisel kinnijäänud veljemutreid või polte. Ehk tead isegi kedagi kellel auto ratas all loksuma on hakanud või oma teed veerema on tahtnud hakata. Tigedamale rehvivahetajale pole ka purunenud veljepadrunid võõras teema. Tegelikult on see probleem isegi laiem kui arvata võib ja ei piirdu ainult mõne traagilise näitega. Paljud vead velgede paigaldamisel ei pruugi esmapilgul silmagi paista, kuigi kahju on juba tehtud.
Kõik kirjeldatu on tingitud valest väändemomendist, millega velgede mutrid ning poldid on kinnitatud
Ilmselt ei tööta tänapäeval ükski rehvitöökoda ilma suruõhu või elektriga töötava löökmutrikeerajata. Nende tööriistade väändemoment võib aga ulatuda üle 1500Nm, mis veljekinnituste ning ka löökpadrunite tööpõhimõtet arvestades on üle mõistuse suur jõud. Juba veljepadruni maksimaalne taluvuspiir jääb parematel tootjatel 650Nm juurde. Lihtne loogika ütleb, et miski annab järele, kahjuks tihti kas padrun või velje kinnitus.
Aga mis siis on õige väändemoment velgede paigaldamiseks?
Näitena võib tuua sõiduautode tootjate poolt ettekirjutatud nõuded, mis jäävad enamuses vahemikku 90-140Nm ühe poldi või mutri kohta, sõltuvalt sõiduki mudelist, velje ja kinnituse tüübist. Ettenähtud jõust vähemaga kinnitatud velg võib ja suure tõenäosusega ka hakkab all loksuma, hävitades kinnitused. Halvemal juhul lõpeb see velje eraldumisega auto küljest sõidu ajal. Teises otsast, suurema jõuga kinnitatatud velje puhul on ehk suurimaks nähtavaks probleemiks kinnituste lahtisaamine. See on aga ainult jäämäe veepealne osa kuna ülepingutatud poldid ning mutrid on viidud purunemise piirile ning isegi eduka lahtikruvimise puhul on nad juba vähemal või suuremal määral veninud ning muutunud seega deformeerunud ühenduseks.
Eelpool mainitud probleemile on aga olemas väga lihtne rohi – momentvõti. Selle kasutamisel välistatakse velgede kinnitamisel väga palju ebameeldivaid probleeme ja asjatuid riske. Kui tuua võrdluseks kulud, mis eelpool mainitud probleemidega kaasnevad, on momentvõti oma hinna poolest äärmiselt mõistlik tööriist. Tööpõhimõttelt on see riistapuu mugav ning lihtne kilk-süsteemiga momentvõti annab etteseatud väändemomendist pingutamise ajal õigel hetkel märku. Tänu kasutuslihtsusele ja kasutegurile on momentvõti igas oma tööd ja klienti hindavas rehvitöökojas iseenesestmõistetav tööriist.
Momentvõtme kasutamine velgede kinnitamisel:
- enne kinnikeeramist puhasta kõik keermespinnad suruõhuga ja vajadusel ka paberiga. Veendu et kinnitused ei oleks deformeerunud või kulunud
- keera kinnitused kinni käega või tööriistaga, mis võimaldab keerata väga väikese väändemomendiga
- sea momentvõtmele õige väärtus ning pinguta sellega kinnitused kuni võti annab märku õige väändemomendi saavutamisest
- tasub meeles pidada, et keermestatud pindade määrimine õli või määrdeainega muudab ühenduse „libedamaks“ ning tegelik väändemoment on 10-20% suurem võtmega mõõdetavast.