Auto käivitamisel pannakse sõiduki aku hetkeks väga suure koormuse alla, kus lühikese aja jooksul peab aku suutma anda välja suure koguse elektrienergiat. Reeglina peab aku suutma starterile piisavalt palju voolu anda, et sõiduki mootorit vähemalt kaks esimest süütetakti ringi ajada. Mida jahedamaks ilmad lähevad, seda enam hakkame nägema seisvaid sõidukeid, kelle ümber askeldavad omanikud külmast kangeks tõmmanud akuga hädas on. Autoakut tasuks regulaarselt kontrollida nii ehk naa ning vajadusel tuleks viimane välja vahetada, kuid väärt abiline on tühjaks saanud autaku juures ka käivitusabi.
Akupank-käivitusabid
Kes sellesse pikemalt süvenenud pole, siis käivitusabi ülesanne on kompenseerida sõiduki käivitamiseks vajaminev vool. Käivitusabisid (ing. k. booster) jaotatakse tüübi järgi kaheks: käivitusabideks ning akupank-käivitusabideks.
Käivitamise abistamisega seotud aspekt on neil põhimõtteliselt sama (võime väljastada korraga suur kogus voolu), kuid erinevus ilmneb kasutusmugavuses: käivitusabi-akupankasid saab lisaks auto käivitamisele kasutada ka tarbeelektroonika (nt mobiiltelefon) laadimiseks (vt Telwin Drive 13000), sest lisaks käivitamiseks vajaminevatele "krokodillidele" on käivitusabi-akupankadel olemas ka näiteks USB-väljund, mis enamikele elektroonilistele vahenditele suurepäraselt sobib.
![]() |
Ehkki tegemist on äärmiselt võimekate seadmetega, on nad mugavad kasutada ning taskule kohase suuruse ja kaaluga - pisut jämedam ning raskem, kuid tahvelarvuti mõõtmetega seade on suurema vaevata võimeline käivitama pea iga tavatarbija sõiduki mootorit. Mida suurem on aku ning sellelt voolu saava sõiduki elektrienergiavajadus, seda kogukam tuleks soetada ka käivitusabi, kuid sobiva lahenduse saab iga sellesarnane probleem. Vajadusel oskavad head nõu anda Stokkeri müügimehed.
"Boosterid"
Lisaks akupank-käivitusabidele on saadaval ka suured käivitusabid, mille jõudlus on oluliselt suurem kui kompaktsetel akupank-käivitusabidel. Suured nn „boosterid“ on mõeldud nii 12V kui ka 24V akudega masinate käivitamiseks (vt Telwin StartZilla). See tähendab, et neil jagub võimekust ka rasketehnikale. Suurte boosterite akude mahutavus on samuti suurem ja need on sobilikud abivahendid suurema autopargi puhul, sest nad suudavad salvestada energiat rohkemateks käivituskordadeks. Küll aga on nad märgatavalt kogukamad nii oma mõõtudelt kui kaalult võrreldes kompaktsete akupank-käivitusabidega.
![]() |
Superkondensaatorid
Sootuks omaette klass käivitusabisid on superkondensaatorid, mis ei ole hetkel veel ülemäära populaarsed, kuid mis tõenäoliselt mõne aasta pärast tavaliste käivitusabide populaarsusest suuri tüki haukavad (vt Telwin Flash Start). Peamine põhjus peitub tõenäoliselt superkondensaatorite kasutusmugavuses, sest voolutesteri suurune toitejuhtmeta karbike on suur hüpe edasi praegu turul pakutavatest aparaatidest. Erinevalt tavapärasest kävitusabist, mis tõhusaks töötamiseks lisavoolu vajab ja selle oma akudesse salvestab, suudab superkondensaator tõrkuvas akus oleva elektrivoolu maksimaalselt ära kasutada, kogudes selle endasse ning paisates vajadusel korraga välja, ise lisavoolu vajamata.
![]() |
Tegemist pole mingi ulmesedmega, sest energia jäävuse seadus kehtib ka siin - kui akus piisavalt voolu pole ning seda kusagilt juurde ammutada ei saa, jääb mootor käivatamata. Küll aga suudab nutikas töövahend akus oleva voolukoguse kaardistada ning kui voolu on piisavalt, selle optimaalseimal viisil ära kasutada, et külmast kange sõiduvahend taas elule turgutada.