Open MenuTooted e-poesOpen SearchOpen CartOpen Account
X

Kuidas polte ja mutreid mitte puruks keerata?

23.08 2016 15:36

Momentvõti on iga hobimehaaniku parim sõber, mis aitab sul ennetada poltide ja mutrite ülekeeramist ning hoida kokku aega ja raha. On levinud arvamus, et näiteks muruniiduki süüteküünla vahetamisel piisab käe tunnetusest. Reaalsus on aga see, et enamikel hooldusesse toodud niidukitel on küünlad liiga tugevalt kinni või üle keeratud.

PMC Honda Racing motokrossi meeskonna mehaanik Viktor Tagoma oli lahkesti nõus näitama, millised on krossiratta puhul olulised kindla jõuga kinni keeratud mutrid ja poldid. Korrektsed poltide kinnikeeramise jõunumbrid leiad toote valmistaja kasutajaraamatust.

Nii muruniiduki, trimmeri kui krossiratta mootori kõik poldid ja mutrid peavad olema kinni keeratud ettenähtud jõuga. Kõige ehedamalt iseloomustavad seda silindripea poldid, mis näiteks Honda ratastel keeratakse kinni 50 Nm jõuga. Silindripea katab põlemiskambrit, kus tekib sisepõlemismootori töötaktil plahvatus. Kui poldid jäetakse liiga lahti, siis lisaks õli ja jahutusvedeliku lekkele lammutab väntvõlli otsas olev kolb selle mootori lihtsalt laiali. 

 

Kuidas kasutada ja hoida momentvõtit?

Pinguta polte/mutreid alati kahes etapis - kõigepealt poole jõuga ning alles siis ettenähtud jõuga

Puhasta keermed sodist ja roostest - enne kinnikeeramist puhasta keermed, kuid õlita neid vaid siis, kui tootja seda ette näeb

Alati keera momentvõti peale kasutamist nulli tagasi

Hoia alati võtit keeramisel käepideme keskelt kinni - hoides liiga lähedalt või liiga kaugelt, muutub jõuõlg ja võid keerata liiga tugevalt

Ära kasuta momentvõtit näiteks rataste lahtikeeramiseks - raputused ja löögid lõhuvad võtme sees olevat mehhanismi ja selle täpsus võib paigast nihkuda

Hoia momentvõtit hoolega - kui võti kukub maha või saab põrutada, võib selle täpsus paigast nihkuda kuni 30%. Juhul, kui võti on põrutada saanud, lase see enne uuesti kasutamist ära kalibreerida

Peale mootoripoltide leidub nii mootorrattal, autol kui ka muruniidukil teisi olulisi kinnitusi, mis vajavad kinnikeeramiseks kindlat jõudu. Vahel ei pruugi see jõud olla üldse suur. Näiteks võib tuua krossiratta traaversi poldid, mis hoiavad kinni esiamorte - seal kasutatakse vaid 20 Nm jõudu. Honda Racingu mehaaniku sõnul on üheksal juhul kümnest need poldid liiga tugevasti kinni keeratud, mis halvendab märgatavalt amortisaatorite tööd. Sarnase jõuga keeratakse kinni ka süüteküünlad, mis üllatuslikult võib tunduda väga nõrk.

Momentvõtme valikul pead lähtuma oma tehnikast, mille mutreid ja polte sa keerama hakkad. Võtmed jagunevad vastavalt jõuskaaladele 1-5 Nm kuni üle 1000 Nm. Honda Racingu mehaanik kasutab oma tööd tehes peaasjalikult kahte võtit: Gedore 10-50Nm ja suuremat jõudu vajavates rakendustes Carolus 40-200Nm võtit. Viimast kasutatakse mootorratastel näiteks rattamutrite või kiigemutrite kinnikeeramisel. Liiga tugevasti kinnikeeratud rattamutrid kiiluvad ratta liiga tihkelt kinni ja panevad laagritele lisapinge. 

Vilunumad mehaanikud teavad poltide ja mutrite õigeid jõunumbreid peast, kuid iga vähegi asjalikuma seadme kasutajaraamatust peaks leidma tabeli mutrite ja poltide kinnikeeramise tugevustega.

Tooted

Artiklid

kõik artiklid
 
Sisene e-poodi
kasutajanimi
parool


Kui oled Stokker tööriistakeskuste klient, aga pole e-poodi varem kasutanud, ei tea oma parooli või oled selle unustanud, siis telli endale parool. Ei tea e-poe parooli või soovid seda muuta ?
Sisene ID-kaardiga

Kui oled juba Stokkeri klient ning oled andnud meile oma isikukoodi, saad e-poodi sisse logida ID- kaardiga. Sisene ID-kaardiga >

Loo uus konto